Tandsteen verwijderen

Wist je dat tandsteen kan leiden tot aandoeningen in het tandvlees, tandbederf en zelfs tot het verlies van tanden en kiezen? Tandsteen is een harde laag tandplak die zich op de tanden vormt en veel schade aan het gebit veroorzaakt.

Misschien heb je tekenen van tandsteen op je tanden gezien. Je bent niet de enige;  ongeveer 80% van de mensen tussen 18 en 64 jaar heeft last van tandsteen, en de meesten beseffen het niet eens.

Wat is tandsteen en hoe ontstaat het?

Tandsteen is verharde tandplak die zich op uw tanden vormt en pijn, infecties en tandbederf teweegbrengt. Tandsteen kan verschillende oorzaken hebben:

• Niet regelmatig poetsen en flossen kan ervoor zorgen dat er tandplak op uw tanden ontstaat.

• Roken kan het risico op tandvleesproblemen verhogen, wat weer kan leiden tot de vorming van tandsteen op uw tanden.

• Mensen die veel suikerhoudende dranken drinken hebben meer kans op het ontstaan van tandbederf.

Waarom is tandsteen een probleem?

Tandsteen kan problemen gaan veroorzaken wanneer het zich langdurig ophoopt rond de tandvleesrand en ruimtes opvult in het tandvlees. Tandsteen kan leiden tot tandbederf, tandvleesproblemen en andere ernstige gevolgen, waaronder:

• Slechte adem (halitose)

• Verkleuring van de tanden

• Tandvleesproblemen en tandbederf

• Tandverlies

Als je een van de bovenstaande symptomen hebt, is het waarschijnlijk dat je een vorm van tandsteen heeft. Onze mondhygiënisten zijn als geen ander in staat om je gebit te controleren op de tekenen van gebitsproblemen en te helpen de tanden, kiezen en het tandvlees weer gezond te maken.

Kun je tandsteen zelf verwijderen?

Maar al te vaak proberen mensen het tandsteen zelf aan te pakken. Ze pulken aan hun tanden, gebruiken tandenstokers of andere dingen die de schade aan het gebit verergeren. Anderen laten het tandsteen met rust en hopen er het beste van.

Maar tandsteen is een probleem dat je niet kan wegpoetsen en niet vanzelf verdwijnt, maar door een professional moet worden verwijderd. Hier volgen enkele tips:

• Probeer niet zelf tandsteen te verwijderen met een tandenborstel of flosdraad - dat kan meer schade aanrichten dan goed is!

• Zorg ervoor dat je twee keer per dag twee minuten poetst.

• Ga minstens eens in de zes maanden naar de mondhygiënist voor professionele gebitsreiniging en controle. Dit houdt je mond gezond en voorkomt de vorming van tandsteen!

Tandsteen behandelen

De beste manier om tandsteen te verwijderen is met een combinatie van lucht, water en een speciaal fijnkorrelig poeder onder hoge druk te gebruiken. Met onze geavanceerde apparatuur kunnen we tandsteen gelukkig effectief en pijnloos aanpakken.

Onze mondhygiënisten maken uitsluitend gebruik van het gepatenteerde Zwitserse EMS Airflow systeem. Hierdoor zijn wij in staat om effectief en volledig pijnvrij tandsteen te verwijderen.

Af van je tandsteen

Als je last hebt van tandsteen is het nodig om professionele hulp in te schakelen om het te verwijderen. Onze mondhygiënisten staan klaar om je in een mum van tijd volledig vrij van pijn te helpen. Schrijf je vandaag nog in voor een afspraak en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.